سرآغاز...

به سراغ من اگر می آیید نرم و آهسته بیایید مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من

سرآغاز...

به سراغ من اگر می آیید نرم و آهسته بیایید مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من

امام حسین علیه‌السلام

امام حسین علیه‌السلام از دیدگاه بزرگان

 

- مسیو ماربین آلمانی:

حسین بن علی (علیه‌السلام) نبیره محمد(صل الله علیه و آله) که از دختر محبوبه‌اش فاطمه(سلام الله علیه) متولد شده، تنها کسی است که در چهارده قرن در برابر حکومت جور و ظلم قد علم کرد، اخلاق و صفاتی که که در دوران حکومت عرب پسندیده و قابل احترام بود، در فرزند مولای متقیان مشاهده می‌شد. حسین شجاعت و دلاوری را از پدر خود به ارث برده بود، به دستورات و احکام اسلام تسلط کاملی داشت، در سخاوت و نیکوکاری نظیر نداشت، در نطق و بیان زبردست بود و همه را مجذوب بیانات خود می‌ساخت، مسلمانان جهان عقیده و ارادت زائدالوصفی به حسین(علیه‌السلام) دارند و هر ساله در ماه معینی(منظور ماه محرم است) برای او عزاداری می‌کنند. کتب بساری از فضائل و مناقب حسین(علیه‌السلام) توسط مسلمانان نوشته شده و از ملکات حسنه و سجایای پسندیده او گفتگو می‌شود، موضوعی را که نمی‌توان نادیده گرفت، این است که حسین(علیه‌السلام) اول شخص سیاستمداری بود که تا به امروز احدی چنین سیاست موثری اختیار ننموده است.

  

- مسیو ماربین آلمانی:

این سرباز رشید عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگری پایدار نیست و بنای ستم هر چند ظاهرا عظیم و استوار باشد، در برابر حق و حقیقت چون پر‌کاهی بر باد خواهد رفت.

 

- مسیو ماربین آلمانی:

پیروان وجدان اگر با نظر دقیق اوضاع و احوال آن دوره و پیشرفت مقاصد بنی‌امیه و وضع(حکومت) و دشمنی و عداوت آنها را با حق و حقیقت بنگرند، بدون تامل تصدیق خواهند کرد که حسین(علیه‌السلام) با قربانی کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقانیت خود به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلندآوازه ساخت. اگر چنین حادثه جانگدازی پیش نیامده بود، قطعاً اسلام به حالت کنونی خود باقی نمی‌ماند و ممکن بود یکباره اسلام و اسلامیان محو و نابود گردند.

 

- مسیو ماربین آلمانی:

مصائبی که حسین(علیه‌السلام) در راه احیای دین جدش بر خود وارد ساخت، او را بر شهیدان پیش از او برتری داد و بر احدی از گذشتگان چنین مصائبی وارد نیامده، اگر چه گفته می‌شود که دیگران هم در راه دیانت اسلام جان دادند، ولی به وضع حسین که جان شیرین خود و فرزندان عزیز و برادران و برادرزادگان و دوستان و خویشاوندان و مال و عیال خود را در راه دیانت اسلام داده، نبود و این مصائب به طور ناگهانی و غیرمنتظره به وقوع نپویسته که در حکم یک واقعه غیرمنتظره بوده باشد. بلکه به مرور زمان و یکی بعد از دیگری این مصائب به وقوع پیوست.

در تاریخ دنیا، هجوم این گونه مصائب پی‌در‌پی مخصوص حسین(علیه‌السلام) است.

 

- مهاتما گاندی:

من زندگی امام حسین(علیه‌السلام) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده‌ام و بر من روشن است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین(علیه‌السلام) پیروی کند.

 

- محمد علی جناح:

هیچ نمونه‌ای از شجاعت بهتر از آنکه امام حسین(علیه‌السلام) از لحاظ فداکاری و تهور نشان داد در عالم پیدا نمی‌شود، به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربانی کرد،پیروی نمایند.

 

- گیبون:

در طی قرون آینده بشریت و در سرزمین‌های مختلف شرح صحنه حزن‌آور مرگ حسین موجب بیداری قلب خونسردترین قارئین خواهد شد.

 

- چارلز دیکنز:

اگر منظور امام حسین جنگ در راه خواسته‌های دنیائی خود بود، من نمی‌فهم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند، پس عقل چنین حکم می‌نماید که او فقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.

 

- توماس کارلایل:

بهترین درسی که از تراژدی کربلا می‌گیریم، این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند، آنها با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جائی که حق با باطل رو‌به‌رو می‌شود، اهمیت ندارد و پیروزی حسین با وجود اقلیتی که داشت باعث شگفتی من است.

 

- فردریک جمس:

درس امام حسین(علیه‌السلام) و هر قهرمان شهید دیگری این است که در دنیا اصول ابدی عدالت و ترحم و محبت وجود دارد که تغییر ناپذیرند و همچنین می‌رساند که هرگاه کسی برای این صفات ابدی مقاومت کند و بشر در راه آن پافشاری نماید، آن اصول همیشه در دنیا باقی و پایدار خواهند ماند.

 

- واشنگتن ایروینک:

برای امام حسین(علیه‌السلام) ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن اراده یزید نجات بخشد، لیکن مسئولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمی‌داد که او یزید را به عنوان خلافت بشناسد. او بزودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی‌امیه آماده ساخت. در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در ریگ‌های تفتیده روح حسین فناناپذیر است.ای پهلوان و ای نمونه شجاعت و ای شهسوار من ای حسین.

 

- توماس ماساریک:

مصائب مسیح در برابر مصایب حسین مانند پرکاهی است در مقابل یک کوه عظیم پیکر.

 

- موریس دوکبری:

حسین(علیه‌السلام) شبیه‌ترین روحانیین به حضرت مسیح است، ولی مصائب او سخت‌تر و شدیدتر است.

 

- دکتر ژوزف فرانسوی:

ترقیات سریع‌السیری که شیعیان در اندک مدتی کردند می‌توان گفت در دو قرن دیگر عدد آنها بر سایر فرق مسلمانان بیشتر خواهد شد و علت این امر به واسطه سوگواری حسین(علیه‌السلام) است.

 

منبع: درسی که حسین(علیه‌السلام) به انسانها آموخت/شهید حجت الاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد    

              

نظرات 2 + ارسال نظر
سروه یکشنبه 27 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 12:53 ب.ظ http://servehmm.blogfa.com

سلام
خوب بود
مرسی که به من سر زده بودید

عبد درگاه علی سید علی چهارشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 03:31 ق.ظ http://fotros128.blogfa.com

سلام علیکم
کاش شما رو زود تر پیدا میکردم و از اطلاعاتتون استفاده میکردم
دوست دارم بیشتر با هم آشنا شیم
به فطرس بیایید تا بزمی داشته باشیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد