سرآغاز...

به سراغ من اگر می آیید نرم و آهسته بیایید مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من

سرآغاز...

به سراغ من اگر می آیید نرم و آهسته بیایید مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من

آن سفرکرده که صدقافله دل همره اوست هر کجا هست‌خدایا بسلامت دارش

 

     
میلادمنجی‌عالم بشریت حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)مبارک               


- سوره انبیاء آیه 105:

و به تحقیق ما در کتب آسمانی نوشتیم بعد از آنکه در لوح محفوظ ثبت کرده بودیم که زمین را بندگان صالح من به وراثت خواهند گرفت.

 

- سوره قصص آیه 5:

ما اراده کردیم بر آنان که در زمین به ضعف کشیده شدند، منت بگذاریم و آنان را پیشوایان خلق قرار داده و وارثان ملک گردانیم.

 

- پیامبراکرم(ص):

کسی که بمیرد در حالیکه امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است.

 

- پیامبر اکرم صل الله خطاب به دخترش فاطمه سلام الله:

 دخترم! هفت چیز به ما خاندان عطا شده که به احدی پیش از ما داده نشده، نبی ما بهترین انبیاء است که پدر تو است و وصی ما بهترین اوصیاء است که همسر تو است و شهید ما بهترین شهداست که عموی پدر تو حمزه است و آن کس که با دو بال در بهشت پرواز می‌کند از ماست و او عموزاده تو جعفر است و دو سبط این امت فرزندان تو حسن و حسین از مایند و سوکند به خدائیکه جز او خدائی نیست مهدی این امت که عیسی بن مریم پشت سر او نماز می‌خواند از ماست، آنگاه دست بر شانه امام حسین زد وسه مرتبه فرمود: مهدی از این است.

 

- رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله):

«ابشرکم بالمهدی» من شما را با مهدی مژده می‌دهم.

 

- پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، در جواب اینکه آیا شیعه در زمان غیبت از فیوضات قائم عجل‌الله‌تعالی‌فرجه برخوردار می‌شوند؟ فرمود:

آری سوگند به پروردگاری که مرا به پیامبری برانگیخت از وی نفع می‌برند و از نور ولایتش کسب نور می‌کنند همچنانکه از خورشید استفاده می‌کنند هنگامی که در پشت ابرها پنهان شود.

 

- رسول اکرم(صل الله علیه و آله):

برترین و بالاترین اعمال و عبادتهای امت من انتظار ظهور ولی‌عصر و گشایش امور به دست آن حضرت است.

 

- رسول اکرم(صلی الله علیه و آله):

مهدی از فرزندان من نامش نام من، و کنیه‌اش کنیه من، شبیه‌ترین مردم است بمن از نظر خلقت و خوی، برای اوست غیبت و حیرتی که امت‌ها در آن گمراه خواهند شد، سپس مانند شهاب ثاقب پیش آید. زمین را پر از عدل و داد کند چنانکه از ظلم و جور پر شده باشد.

 

- رسول الله(ص):

قیامت برپا نمی‌شود تا آنکه قائم بر حق از ما قیام کند، و آن هنگامی است که خداوند عزوجل برای او اذن دهد، کسی که از او تبعیت کند نجات یابد، و هر که از وی تخلف ورزد بهلاکت رسد، خدا را منظور دارید، خدا را در نظر بگیرید، بجانب وی حرکت کنید، هر چند بر روی برف و یخ باشد، زیرا که او خلیفة الله و جانشین من است.  

 

- پیغمبر اسلام(صلی الله‌علیه‌و‌آله):

«االمهدی طاووس اهل الجنة» مهدی(در زیبایی) طاووس اهل بهشت است. 

 

- حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله):

آتش و خورشید و ماه از امام زمان(علیه‌السلام) فرمان می‌برد.

 

- امام علی(علیه‌السلام):

زمان در اختیار صاحب الزمان(علیه‌السلام) و گوش به فرمان اوست.

 

- امام علی(علیه‌السلام):

به هیچکس نام هجرت(بیرون آمدن از ضلالت و گمراهی و گام نهادن به مسیر هدایت و رستگاری) نتوان گذاشت مگر به آنکه امام زمان و حجت روی زمین را بشناسد، پس کسی که حجت خدا شناخت و به رهبری او اعتراف نمود یقیناً او «مهاجر» است.

 

- امام علی(علیه‌السلام):

خداوند دنیا را به آخر نرساند تا آنکه قائم از ما قیام کند، دشمنان ما را بکشد، جزیه را نپذیرد، صلیب و بتها را بشکند، جنگ و زر و بال خود را بنهد، مردم را برای گرفتن اموال دعوت نماید، آن را بالسویه تقسیم نموده، و در میان رعیت به عدالت رفتار کند.

 

- امام علی(علیه‌السلام):

(چون مهدی ظهور می‌کند) هوای نفس را به هدایت بر‌می‌گرداند آنگاه که مردم هدایت را به هوای نفس برگردانده و پیرو هوسها شده باشند و رای را به قرآن بر‌می‌گرداند، آنگاه که مردم قرآن را به رای و اندیشه خود برگردانده باشند.

 

- امام علی(علیه‌السلام):

زمانیکه شما گردنهای خود را زیر فرمان او(خود امام علی علیه‌السلام) قرار دادید «دوران حکومت ظاهری» و با انگشتهای خود به او اشاره کردید مرگ او را دریابد(با شمشیر ابن ملجم کشته شود) و بدان سبب از دنیا رحلت کند سپس مدتی که خواست خدا است بعد از او درنگ کنید تا اینکه خداوند، آشکار کند کسی«صاحب الامر» را که شما را گرد آورد و پراکندگی شما را به اجتماع مبدل فرماید. پس در ریاستهای غیر از حکومت حضرت ولی عصر طمع و امیدی نداشته باشید و از امام زمان که غائب است ناامید نباشید زیرا ممکن است کسی که پشت کرده(امام غائب) یک پایش بلغزد و پای دیگرش ثابت و بر جای بماند و چنان شود که هر دو پایش برگشته تا استوار و پابرجا گردد(سلطنت ظاهری از دست برود ولی سلطنت واقعی و باطنی ثابت باشد تا زمانی سلطنت ظاهری و باطنی همدست گردند). آگاه باشید که مثل آل محمد«علیهم السلام» مانند ستارگان آسمان است که هر زمان ستاره‌ای ناپدید شد ستاره‌ای آشکار می‌گردد.(یکی از ائمه دین رحلت فرماید دیگری جانشین او گردد) پس چنان است که نعمتهای خداوند در شما کامل گشته و آنچه را آرزو دارید به شما نشان داده است.(به آرزوی خود که ظهور ولی عصر است دست می‌یابید).

 

- امام علی(علیه السلام):

بار خدایا همانا زمین خالی نمی‌ماند از کسی که دین خدا را با حجت و دلیل بر پا دارد و آن کس یا آشکار و مشهور است(مانند امامان غیر از ولی‌عصر) و در حال ترس و نهان است(مانند حجت ابن الحسن عجل الله) تا حجتها و دلیلهای روشن پروردگار از بین نرود.

 

- حضرت فاطمه(علیهاالسلام):

000اگر حق را به اهلش واگذار کرده و پیروی عترت پیامبر خود را می نمودند، تحقیقاً دو نفر درباره خدا اختلاف نمی کردند و هر طبقه ای از طبقه پیشین خود و هر جانشینی از جانشین قبلی خود راه هدایت را به وراثت می برد، تا اینکه قائم ما که نهمین نفر از فرزندان حسین است، قیام کند.

 

- امام حسین(علیه‌السلام):

دوازده نفر مظاهر هدایت از مایند که اول آنان امیرالمومنین و آخر آنها نهمین فرزند من، امامی است که حق را برپا خواهد داشت.خداوند زمین مرده را به وجود او زنده خواهد فرمود و در پرتو او دین حق را بر همه ادیان غالب خواهد گردانید هر چند که کفار را خوش نیاید. برای غیبتی است که اقوامی در آن دوران غیبت(طولانی) از دین برمی‌گردند و گروههایی نیز در ایمان خود ثابت می‌مانند لیکن اینان مورد اذیت و آزار منکرین قرار می‌گیرند و به آنها گفته می‌شود اگر راست می‌گوئید پس چه زمانی وعده ظهور فرا می‌رسد.آگاه باشید کسی که در غیبت ولی‌عصر بر این آزارها و تکذیبها صبر کند(و در عقیده خود سست نگردد و پایدار بماند) به منزله کسی است با شمشیر در خدمت رسول‌الله جهاد کرده باشد.

 

- امام حسین(علیه‌السلام):

در نهمین فرزند من –مهدی- سنتی از یوسف(مستوری) است و سنتی از موسی بن عمران(ع) (ولادت مخفی) و او قائم ما اهل بیت می‌باشد، خداوند، کار او را در ظرف یکشب اصلاح خواهد فرمود.

 

- امام زین‌العابدین(علیه‌السلام):

کسانی اهل زمان غیبت او هستند که به امامت آن حضرت اعتقاد دارند و منتظر ظهور ایشان می‌باشند، از اهل هر زمان دیگر برتر و فاضل‌تر می‌باشند چون خداوند آنچنان به آنها خردها و فهم‌ها عنایت فرموده که غیبت در نزد آنان مانند مشاهده و دیدار است و ایشان را در این زمان به مانند مجاهدین با شمشیر در پیش روی پیامبر قرار داده است، حقاَ اخلاص دارند و به راستی شیعه ما هستند و آنان مردم را به دین خداوند متعال در پنهان و آشکار دعوت می‌نمایند.

 

- امام باقر(علیه‌السلام):

در میان اهل تورات، با تورات و در میان اهل انجیل با انجیل و در میان اهل زبور با زبور و در میان اهل قرآن با قرآن حکم می‌کند.

 

- امام باقر(علیه‌السلام):

بندگان صالحی که وارث زمین می‌شوند، یاران مهدی در آخرالزمانند.

 

- امام باقر(علیه‌السلام):

اگر وجود امام لحظه‌ای از روی زمین برداشته شود زمین اهل خود را به امواج و تلاطم می‌اندازد و نابود می‌سازد، چنانکه دریای طوفانی، مردم را در میان امواج خروشان خود هلاک می‌سازد.

 

- امام باقر(علیه‌السلام):

خداوند اقطار جهان را در تحت فرمان امام زمان و اصحاب او قرار خواهد داد و بوسیله او دین را غالب و بدعت را بوسیله او و یارانش از بین خواهد برد، چنانکه سفها و نابخردان حق را از بین بردند و خلاصه چنان می‌کند که به کلی کسی نداند ظلم در کجاست؟ و امر به معروف و نهی از منکر خواهند نمود.

 

- امام باقر(علیه‌السلام):

به قدرت خدایی حضرت مهدی(علیه‌السلام) وقتی ظهور فرماید تمامب بدعتهای ایجاد شده در دین خدا را زایل و محو می‌نماید و تمامی سنن متروکه را اقامه و زنده می‌نماید.

 

- امام باقر(علیه‌السلام):

از امور حتمی که در پیشگاه خدا تغییر و تبدیلی در آن نیست قیام قائم(علیه‌السلام) ما می‌باشد کسی که در آنچه می‌گویم شک کند به ملاقات خدا می‌رود در حالیکه کافر و منکر خدا باشد.

 

- از امام باقر(علیه‌السلام) پرسیدند که حضرت قائم به چه سیره و روش در میان مردم رفتار می‌کند و چه برنامه‌ای را عملی می‌سازد و بکار می‌برد، فرمود:«به سیره و روش رسول الله صل الله علیه تا اسلام را پیروز گرداند» پرسیدند، سیره رسول الله چه بود؟ فرمود:«رسول الله آنچه را که در جاهلیت بود باطل کرد و عدل و داد را در میان مردم رواج داد و همچنین قائم، زمانی که قیام کند آنچه را که در دست مردم بود –سنتهای غلط و راه روشهای باطل و ناپسند- همه را از بین می‌برد و عدل و داد را در میان آنان برقرار می‌سازد.  

 

- امام صادق(علیه‌السلام):

هر کس دوست دارد که از یاران قائم(علیه‌السلام) باشد باید که منتظر باشد و ورع پیشه کند و محاسن اخلاق به دست آورد و عمل کند در حالی که منتظر باشد(منتظر ظهور باشد) پس اگر بمیرد و امام زمان(عج) قیام بکند اجر او اجر کسی است که قیام حضرت مهدی را درک کرده است، بکوشید و منتظر باشید، گوارا باد شما را، ای قوم که رحمت الهی شامل حالتان شده است.

 

- امام صادق(علیه‌السلام):

باید که آماده کند هر یک از شما برای خروج قائم(علیه‌السلام) و اگر چه یک تیر باشد.

- امام صادق(علیه‌السلام):

مردم امام خود را از دست داده و گم می‌کنند او در مراسم حج حاضر می‌شود و مردم را می‌بیند ولی آنان او را نمی‌بینند.

 

- امام صادق(علیه‌السلام):

اگر امام روی زمین نباشد زمین اهل خود را از بین می‌برد و هلاک و نابود می‌سازد.

 

- امام صادق(علیه‌السلام):

کسی که از شما معتقد به موضوع امامت باشد و با ولایت و انتظار حضور امام از دنیا برود، مانند کسی است که در خیمه حضرت قائم «در کنار آن حضرت و زیر سایه الطاف او» بوده است.

 

- امام صادق(علیه‌السلام):

چون جریان شهادت امام حسین(علیه‌السلام) واقع شد، فرشتگان به خدا نالیدند و خروش برآورده و به خداوند متعال عرض کردند:«بار خدایا آیا با حسین که انتخاب شده تو و فرزند پیامبر توست، چنین رفتارشود؟» خداوند شبح قائم را در برابر آنان به حال ایستاده مجسم کرد و فرمود:«با این –قائم- از ستم کنندگان به حسین انتقام خواهم گرفت».

 

- امام صادق(علیه‌السلام):

چون حضرت قیام کند در میان مردم با علم خود قضاوت کند مانند قضاوت داود(ع) شاهدی طلب نکند.

 

- امام صادق(علیه السلام):

خوشا به حال شیعیان ما که در زمان غیبت چشم به راه و در ظهورش مطیع او هستند. اینان به حق اولیای خدایند که ترس و غمی برایشان نیست.

 

- امام حسن عسگری(علیه‌السلام):

خدا را شکر که مرا از دنیا بیرون نبرد تا آمکه جانشین بعد از خودم را بمن نشان داد، شبیه‌ترین مردم به رسول خدا(ص) از نظر خلقت و خلق، خداوند تبارک و تعالی او را در غیبتش نگهداری فرموده آنگاه وی را آشکار نموده تا زمین را پر از عدل و داد کند چنانکه از جور و ستم پر شده باشد.

 

- امام حسن عسگری(علیه‌السلام) خطاب به علی بن الحسین بن بابویه قمی:

بر تو باد، صبر و انتظار فرج، زیرا پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: بهترین اعمال امت من انتظار فرج است و همواره شیعیان ما در اندوهند تا فرزند من ظاهر شود، همانکه پیغمبر مژده آمدن او را داده و اینکه زمین را سرشار از عدل و داد می‌گرداند، پس از آنکه پر از ظلم و جور شده باشد، پس ای شیخ من! صبر پیشه کن و همه شیعیان مرا هم امر به صبر نما چه آنکه زمین برای خداست بهر کس از بندگان خود که بخواهد آن را به وراثت خواهد داد و فرجام نیکو برای پرهیزکاران است. درود و برکات خدا بر تو و بر تمامی شیعیان ما باد.

 

 - امام زمان(علیه‌السلام):

در تعجیل فرج بسیار دعا کنید(که فرج در همین است).

 

- امام زمان(عجل الله تعای فرجه):

بهره بردن از من در زمان غیبتم مثل بهره بردن از خورشید است، هنگامی که ابرها آن را از دیدگان بپوشانند.

 

- امام زمان(ارواحناله الفداء):

منم مهدی، منم قائم زمانه، منم که زمین را پر از عدل و داد خواهم کرد همچنانکه پر از جور و ستم شده باشد محققا زمین خالی از حجت نخواهد بود و مردم در فتوت دوران نبود حجت قرار نخواهند گرفت.

 

- امام زمان(ارواحناله الفداء):

من خاتم اوصیایم و خدای عزیز و جلیل بوسیله من بلا را از اهل و شیعیان من برطرف می نماید.

 

 - امام زمان(عجل الله تعال فرجه الشریف):

بار خدایا وعده‌ای که به من دادی منجز و عملی گردان و امر مرا کامل فرما و قدم مرا استوار کن و زمین را بوسیله من پر از عدل و قسط گردان.

 

- امام زمان(عجل الله تعال فرجه الشریف):

بار خدایا بوسیله من از دشمنانت انتقام بستان.

 

- امام خمینی:

انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است.

  

- امام خمینی:

عمر را پایان رسید و یارم از در در نیامد         

قصه‌ام آخر شد و این غصه را آخر نیامد

 

جام مرگ آمد بدستم جام می هرگز ندیدم 

سالها بر من گذشت و لطفی از دلبر نیامد

 

مرغ جان در این قفس بی‌بال و پر افتاد و هرگز

آنکه باید این قفس را بشکند از در نیامد

 

عاشقان روی جانان جمله بی‌نام و نشانند

نامداران را هوای او دمی بر سر نیامد

 

کاروان عشق رویش صف به صف در انتظارند

با که گویم آخر آن معشوق جان پرور نیامد

 

مردگانرا روح بخشد عاشقان را جان ستاند

جاهلان را این چنین عاشق کشی باور نیامد

 

- دعای عدیله:

بعد از امام عسگری، حجت خدا خلف و یادگار ائمه است، قائمی که همه چشم به راه و امیدوار به اویند، همان که به بقاء او جهان باقیست و به حرکت او خلایق روزی داده می‌شوند و زمین و آسمان به وجود او برقرار و استوار می‌باشند و خداوند بوسیله او زمین را سرشار از عدل وداد می‌کند آنگاه که پر از ظلم و جور شده باشد. 

 

- دعای ندبه:

کجاست آن امام بزرگواری که از ظلم و ستم امت بر پیغمبران و اولاد پیغمبران دادخواهی می‌کند؟ کجاست آنکه از خون جدش که در کربلا شهید شد انتقام خواهد کشید.

 

- زیارت جامعه:

سلام و درود بر امامی که از دیده‌ها غایب و پنهان ولی در شهر‌ها و مجامع مردمی، حاضر است آنکه از چشمها نهان است ولی در افکار و قلوب حاضر می‌باشد، باقی مانده اخیار و خوبان، و وارث شمشیر ذوالفقار(علی علیه‌السلام)، آن بزرگواری که در بیت الله الحرام که دارای پرده‌هاست ظاهر می‌شود و به شعار «یالثارات الحسین» ندا می‌کند و می‌فرماید، منم مطالبه کننده خونها، منم شکننده هر ستمگر جفا پیشه‌ای.

 

- دعای افتتاح:

خدایا بوسیله حضرت مهدی دین خود ظاهر و سنت پیامبرت روشن بنما تا هیچ خفا و ستر و کتمانی از حق(عقائد و اعمال) پیش نیاید و ترس از اشخاص و مخلوقی مانع از ظهور و بروز حق نشود.

 

- زیارت شب نیمه شعبان:

ولی عصر(علیه‌السلام) شمشیر خدایی است، شمشیری که کند نمی‌گردد و نورالهی است که خاموش نمی‌شود و دارای حلم و بردباری است که از جا درنمی‌رود، او مدار نظام هستی و قطب عالم امکان و نوامیس زمان است. 


- آلبرت اینشتاین:

فرا رسیدن آن روزی که در جای جهان، صلح و صفا حکومت کند و همه اعضای جامعه بشری با یکدیگر دوست و برادر باشند، دیری نخواهد پایید.

 

- خواجه نصیرالدین طوسی:

وجود ولی‌عصر لطفی از خداست و دخل و تصرف او در کارها لطف دیگری است و نبود او در میان جامعه از خود ماست.

 

- برتراندراسل:

دنیا چشم به راه مصلحی است که همگان را در سایه یک پرچم و یک شعار متحد سازد.

 

- مرحوم آیت الله ملا محمد جواد صافی:

 نیمه شعبان شد و وقت نشاط        باد صبا زد به گلستان بساط 

 وقت نشاط و طرب و خرمی است     روح دگر در بدن آدمی است

 

       زهی خجسته زمانی که یار بازآید...          



منبع:

مهدی(علیه السلام)، مقتدای مسیح(علیه السلام)/کریمی جهرمی

ویژه نامه سالانه نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی

  


 

امام حسین علیه‌السلام

امام حسین علیه‌السلام از دیدگاه بزرگان

 

- مسیو ماربین آلمانی:

حسین بن علی (علیه‌السلام) نبیره محمد(صل الله علیه و آله) که از دختر محبوبه‌اش فاطمه(سلام الله علیه) متولد شده، تنها کسی است که در چهارده قرن در برابر حکومت جور و ظلم قد علم کرد، اخلاق و صفاتی که که در دوران حکومت عرب پسندیده و قابل احترام بود، در فرزند مولای متقیان مشاهده می‌شد. حسین شجاعت و دلاوری را از پدر خود به ارث برده بود، به دستورات و احکام اسلام تسلط کاملی داشت، در سخاوت و نیکوکاری نظیر نداشت، در نطق و بیان زبردست بود و همه را مجذوب بیانات خود می‌ساخت، مسلمانان جهان عقیده و ارادت زائدالوصفی به حسین(علیه‌السلام) دارند و هر ساله در ماه معینی(منظور ماه محرم است) برای او عزاداری می‌کنند. کتب بساری از فضائل و مناقب حسین(علیه‌السلام) توسط مسلمانان نوشته شده و از ملکات حسنه و سجایای پسندیده او گفتگو می‌شود، موضوعی را که نمی‌توان نادیده گرفت، این است که حسین(علیه‌السلام) اول شخص سیاستمداری بود که تا به امروز احدی چنین سیاست موثری اختیار ننموده است.

  

- مسیو ماربین آلمانی:

این سرباز رشید عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگری پایدار نیست و بنای ستم هر چند ظاهرا عظیم و استوار باشد، در برابر حق و حقیقت چون پر‌کاهی بر باد خواهد رفت.

 

- مسیو ماربین آلمانی:

پیروان وجدان اگر با نظر دقیق اوضاع و احوال آن دوره و پیشرفت مقاصد بنی‌امیه و وضع(حکومت) و دشمنی و عداوت آنها را با حق و حقیقت بنگرند، بدون تامل تصدیق خواهند کرد که حسین(علیه‌السلام) با قربانی کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقانیت خود به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلندآوازه ساخت. اگر چنین حادثه جانگدازی پیش نیامده بود، قطعاً اسلام به حالت کنونی خود باقی نمی‌ماند و ممکن بود یکباره اسلام و اسلامیان محو و نابود گردند.

 

- مسیو ماربین آلمانی:

مصائبی که حسین(علیه‌السلام) در راه احیای دین جدش بر خود وارد ساخت، او را بر شهیدان پیش از او برتری داد و بر احدی از گذشتگان چنین مصائبی وارد نیامده، اگر چه گفته می‌شود که دیگران هم در راه دیانت اسلام جان دادند، ولی به وضع حسین که جان شیرین خود و فرزندان عزیز و برادران و برادرزادگان و دوستان و خویشاوندان و مال و عیال خود را در راه دیانت اسلام داده، نبود و این مصائب به طور ناگهانی و غیرمنتظره به وقوع نپویسته که در حکم یک واقعه غیرمنتظره بوده باشد. بلکه به مرور زمان و یکی بعد از دیگری این مصائب به وقوع پیوست.

در تاریخ دنیا، هجوم این گونه مصائب پی‌در‌پی مخصوص حسین(علیه‌السلام) است.

 

- مهاتما گاندی:

من زندگی امام حسین(علیه‌السلام) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده‌ام و بر من روشن است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین(علیه‌السلام) پیروی کند.

 

- محمد علی جناح:

هیچ نمونه‌ای از شجاعت بهتر از آنکه امام حسین(علیه‌السلام) از لحاظ فداکاری و تهور نشان داد در عالم پیدا نمی‌شود، به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربانی کرد،پیروی نمایند.

 

- گیبون:

در طی قرون آینده بشریت و در سرزمین‌های مختلف شرح صحنه حزن‌آور مرگ حسین موجب بیداری قلب خونسردترین قارئین خواهد شد.

 

- چارلز دیکنز:

اگر منظور امام حسین جنگ در راه خواسته‌های دنیائی خود بود، من نمی‌فهم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند، پس عقل چنین حکم می‌نماید که او فقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.

 

- توماس کارلایل:

بهترین درسی که از تراژدی کربلا می‌گیریم، این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند، آنها با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جائی که حق با باطل رو‌به‌رو می‌شود، اهمیت ندارد و پیروزی حسین با وجود اقلیتی که داشت باعث شگفتی من است.

 

- فردریک جمس:

درس امام حسین(علیه‌السلام) و هر قهرمان شهید دیگری این است که در دنیا اصول ابدی عدالت و ترحم و محبت وجود دارد که تغییر ناپذیرند و همچنین می‌رساند که هرگاه کسی برای این صفات ابدی مقاومت کند و بشر در راه آن پافشاری نماید، آن اصول همیشه در دنیا باقی و پایدار خواهند ماند.

 

- واشنگتن ایروینک:

برای امام حسین(علیه‌السلام) ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن اراده یزید نجات بخشد، لیکن مسئولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمی‌داد که او یزید را به عنوان خلافت بشناسد. او بزودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی‌امیه آماده ساخت. در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در ریگ‌های تفتیده روح حسین فناناپذیر است.ای پهلوان و ای نمونه شجاعت و ای شهسوار من ای حسین.

 

- توماس ماساریک:

مصائب مسیح در برابر مصایب حسین مانند پرکاهی است در مقابل یک کوه عظیم پیکر.

 

- موریس دوکبری:

حسین(علیه‌السلام) شبیه‌ترین روحانیین به حضرت مسیح است، ولی مصائب او سخت‌تر و شدیدتر است.

 

- دکتر ژوزف فرانسوی:

ترقیات سریع‌السیری که شیعیان در اندک مدتی کردند می‌توان گفت در دو قرن دیگر عدد آنها بر سایر فرق مسلمانان بیشتر خواهد شد و علت این امر به واسطه سوگواری حسین(علیه‌السلام) است.

 

منبع: درسی که حسین(علیه‌السلام) به انسانها آموخت/شهید حجت الاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد