سرآغاز...

به سراغ من اگر می آیید نرم و آهسته بیایید مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من

سرآغاز...

به سراغ من اگر می آیید نرم و آهسته بیایید مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من

فردا زمستان است

 

سلامت را نمی‌خواهند پاسخ گفت،
سرها در گریبان‌ست.
کسی سربرنیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را.
نگه جز پیش پا را دید نتواند،
که ره تاریک و لغزان‌ست.
وگر دست محبت سوی کس یازی،
به اکراه آورد دست از بغل بیرون؛
که سرما سخت سوزان‌ست.

          ***
نفس، کز گرمگاه سینه می‌آید برون، ابری شود تاریک.
چو دیوار ایستد در پیش چشمانت.
نفس کاینست، پس دیگر چه داری چشم 
زچشم دوستان دور یا نزدیک؟

          ***
مسیحای جوانمرد من! ای ترسای پیر پیرهن‌چرکین!
هوا بس ناجوانمردانه سردست… آی..
دمت گرم و سرت خوش باد!
سلامم را تو پاسخ گوی، در بگشای!

          ***  
منم من، میهمان هر شبت، لولی‌وش مغموم.
منم من، سنگ تیپاخورده‌ی رنجور.
منم، دشنام پست آفرینش، نغمه‌ی ناجور.

          ***
نه از رومم، نه از زنگم، همان بی‌رنگ بی‌رنگم.
بیا بگشای در، بگشای، دلتنگم.
حریفا! میزبانا! میهمان سال و ماهت پشت در چون موج می‌لرزد.
تگرگی نیست، مرگی نیست.
صدایی گر شنیدی، صحبت سرما و دندان‌ست.

         *** 
من امشب آمدستم وام بگزارم.
حسابت را کنار جام بگذارم.  
چه می‌گویی که بیگه شد، سحر شد، بامداد آمد؟
فریبت می‌دهد، بر آسمان این سرخی بعد از سحرگه نیست.
حریفا! گوش سرما برده‌است این، یادگار سیلی سرد زمستان‌ست.
و قندیل سپهر تنگ میدان، مرده یا زنده،
به تابوت ستبر ظلمت نه‌توی مرگ‌اندوه، پنهان‌ست.
حریفا! رو چراغ باده را بفروز، شب با روز یکسان‌ست.

         ***
سلامت را نمی‌خواهند پاسخ گفت.
هوا دلگیر، درها بسته، سرها در گریبان، دستها پنهان،
نفس‌ها ابر، دلها خسته و غمگین،
درختان اسکلتهای بلور‌آجین، 
زمین دلمرده، سقف آسمان کوتاه
غبارآلوده مهر و ماه،
زمستان‌ست.

 

ازدواج

 

- سوره نور/32:

مردان بی زن و زنان بی شوهر و بندگان و کنیزان خود را به ازدواج یکدیگر درآورید و اگر مرد و زنی فقیرند خداوند به لطف خود آنانرا بی نیاز و مستغنی خواهد  فرمود که خداوند رحمتش وسیع است و به احوال بندگان آگاه است.

 

- سوره روم/21:

یکی از آیات الهی آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در بر او آرامش یافته و با هم انس گیرند و میان شما عشق و مهربانی را برقرار ساخت.

 

- رسول اکرم(صلی الله علیه و آله):

هر کس با اعتماد به خداوند و با تکیه به رحمت او ازدواج نماید خداوند بر خود واجب می گرداند که او را کمک کند و ازدواج را بر او مبارک(پربرکت) گرداند.

 

- رسول اکرم(صلی الله علیه و آله):

هیچ بنائی در اسلام بنیاد نهاده نشده است که نزد خداوند محبوبتر از بنیاد ازدواج (تشکیل خانواده) باشد.

 

- رسول اکرم(صلی الله علیه و آله):

مرد مسلمان فائده ای بعد از اسلام بالاتر از همسر با ایمان خود نبرده است که با نگاه به او شادمان بشود.

 

- رسول اکرم(صلی الله علیه و آله):

ازدواج سنت من است و هر کس از سنت من روی گرداند از من نیست.

 

- رسول اکرم(صلی الله علیه و آله):

اگر کسی به خواستگاری آمد که دین و اخلاقش مورد رضایت شماست به او زن دهید که اگر این را نکنید باعث فتنه و فساد بزرگی در زمین خواهد شد.

 

- رسول اکرم(صلی الله علیه و آله):

هیچ چیزی نزد خداوند محبوبتر از ازدواج نیست.

 

- رسول اکرم(صلی الله علیه و آله):

ازدواج کنید و تشکیل خانواده بدهید و تولید نسل نمائید، که من در روز قیامت به شما مباهات می کنم، حتی به طفل کوچکی که سقط شده باشد.

 

- امام علی (علیه السلام):

ازدواج کنید، که همانا ازدواج کردن سنت رسول خدا(ص) است که همواره می فرمود: هر کسی که دوست دارد از سنت من تبعیت کند، همانا «ازدواج کردن» از سنت من است.

 

- امام حسن(علیه السلام) در جواب مردی در مورد ازدواج دخترش:

او را به ازدواج مردی درآور که اهل تقوی و پاکدامن باشد چرا که اگر آن مرد همسرش را دوست نداشته باشد مهربانی خواهد کرد و اگر هم خشمگین شد هرگز ظلم و ستم نخواهد کرد.

 

- امام صادق(علیه السلام):

دو رکعت نمازی که فرد متاهل بجای می آورد، ارزشمندتر است از عمل فردی که همه شب را نماز می خواند و همه روز را روزه می گیرد درحالیکه مجرد است.

 

- امام صادق(علیه السلام):

هر کس که به خاطر فقر و ناداری ازدواج نکند در حقیقت نسبت به خداوند(و رحمت او) سوءظن دارد.

 

- امام صادق(علیه السلام):

از ازدواج با احمق بپرهیزید زیرا همنشینی با احمق مایه اندوه و بلا و محصول این ازدواج نیز که فرزند می باشد مهمل و بدبخت است.

 

- امام صادق(علیه السلام):

کسی که دختر خود را با شربخواری وصلت دهد با این عمل خود قطع رحم کرده است.